سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اثرات واضح نور آفتاب بر پوست

تغییرات 

صریح پوست در اثر اشعه ماورای بنفش نوروفروغ خورشید دربرگیرنده مورد ها پایین است: 

1- بهترین کرم ضد آفتاب

تغییرات بافتی ناشی از نوروفروغ خورشید 

اشعه‌ی ماورای بنفش یا UV باعث ضخیم و یا این که نازک شدن پوست میشود . پوست کلفت در قسمت چین و چروک چغل به خصوص در قسمت پشت گردن چشم می شود که با کشیدن پوست از در بین نمی‌رود . 

 

وضعیتی به نام سولار الاستوز (Solar elastosis) در قسمت پوست ضخیم و چین و چروک‌های زمخت به وجود می‌آید . سولار الاستوز یعنی تخریب بافت کشسانی پوست در اثر نور آفتاب که سبب پیری زودرس و چین و چروک پوست میگردد . 

 

یکی از اثرات شایع UV ، نازک شدن پوست میباشد که باعث چروکیدگی، خون‌مردگی و ترکیدگی آن می‌گردد . 

 

 

 

2- 

تغییرات رگ‌های خونی در اثر نور خورشید 

اشعه UV، دیواره رگ‌های خونی را نازک مینماید . در سود در اثر کوچک‌ترین ضربه، رگ‌های خونی قسمت در معرض تابش نور و روشنایی آفتاب، پاره شده و خون‌مردگی در پایین پوست ساخت می‌شود؛ به عنوان مثال خون‌مردگی پوست در اثر روشنایی آفتاب بخش اعظم در پشت دست‌ها یا این که ساعد دیده می‌شود، اما در بازوها و نصیب داخلی دست‌ها و ساعد چشم نمی شود . 

 

فروغ و روشنایی خورشید همینطور باعث اتساع مویرگ‌های پوست به خصوص پوست صورت می‌گردد . 

 

 

 

3- 

تغییرات رنگدانه های پوست در اثر نور آفتاب 

شایع‌ترین تغییرات رنگدانه ای پوست در اثر نور آفتاب، تولید کک و مک و لکه‌های پوستی می‌باشد که عمده در اشخاص با سفیدپوست دیده می شود . 

 

زمانی که سلول ایجاد کننده ملانین (رنگدانه پوست) یا ملانوسیت تخریب شود، کک و مک ساخت میشود . کک و مک های تعالی که لکه‌های کبدی یا لکه‌های پیری نیز نامیده می‌شوند، در پشت دست‌ها، قفسه سینه، شانه، بازو و پشت دیده می گردند . این لکه‌ها در واقع مربوط به ارتقا سن نیستند، بلکه مربوط به تابیدن فروغ آفتاباند . 

 

اشعه‌ی 

UV منجر تولید لکه‌های سپید رنگی روی پوست به خصوص در نصیب ساق پا و نیز پشت دست‌ها و بازوها می گردد که در اثر تخریب ملانوسیت ها ایجاد می‌شوند 4- 

برآمدگی‌های پوست در اثر فروغ و روشنایی آفتاب 

اشعه‌ی UV باعث افزایش تعداد خال‌های گوشتی در قسمت‌های در معرض تابیدن نور آفتاب میشود . روشنایی خورشید همچنین منجر ساخت ضایعات پیش سرطانی به نام کراتوزس اکتینیک (actinic keratoses) روی پوست به خصوص در قسمت صورت، گوش‌ها و پشت دست‌ها می شود که بعدها سرطانی می شود . 

 

اشعه‌ی UV منجر ایجاد عارضه‌ای به نام کراتوزس سبورئیک روی پوست هم میشود که شبیه زگیل است، اما برعکس کراتوزس اکتینیک سرطانی نمی شود . 

 

 

 

5- 

سرطان پوست در اثر فروغ و روشنایی خورشید 

تأثیر خورشید در ساخت سرطان پوست کاملاً شناخته شده است . شایع‌ترین سرطان کشنده پوست «ملانوما» اسم دارد . هرچقدر برهه زمانی زمان تابش و شدت اشعه UV بیشتر باشد، احتمال پیدایش سرطان نیز بخش اعظم میباشد . 

 

 

 

پس همت فرمائید . . . 

 

* اوقاتی از روز که شدت تابش روشنایی خورشید بخش اعظم است (ساعت 10 صبح تا 4 آن‌گاه از ظهر) در فضای گشوده نباشید و در منزل بمانید . 

 

* هنگام تماس با نوروفروغ آفتاب تا حد امکان قسمت‌های باز پوست (مثل دست‌ها) را با لباس بپوشانید . 

 

* حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید . 

 

* از کلاه کناره دار و عینک آفتابی استفاده فرمایید . 

 

* تا حد قابلیت تحت روشنایی خورشید قرار نگیرید و در سایه رویکرد بروید .